اولین ماده غذایی ماهی سالمون – ماهی آزاد – است. 

این ماهی منبع غنی از پروتئین و اسیدهای چرب چون امگا ۳ است. این مواد می‌توانند سیستم عصبی کودک را تقویت کنند و به این صورت به افزایش هوش کودک کمک می کند.

دومین ماده غذایی سیب زمینی شیرین است.

سیب زمینی شیرین گیاهی است چندساله از خانواده نیلوفر صحرایی که بومی مناطق گرمسیری آمریکا و اندونزی می باشد. این گیاه در کشور ما ، ایران در بلوچستان می روید و در برخی مناطق دیگر نیز کاشته می شود. سیب زمینی شیرین رنگ‌های مختلف و ارزش غذایی بالایی دارد. پرمصرف‌ترین آن مغز زرد و نارنجی دارد سیب زمینی شیرین برای افزایش سلامتی قلب مفید است و اثرات سدیم را کاهش می‌دهد این سیب ‌زمینی سرشار از بتاکاروتن است و به همین دلیل طعم شیرینی دارد.بدن ما از این ترکیب مفید برای تولید ویتامین A استفاده می‌کند و به همین دلیل به آن پیش ساز ویتامین  A نیز گفته می‌شود.بتاکاروتن یکی دیگر از مواد ضروری برای بدن است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند همچنین ویتامین A ی حاصل از بتاکاروتن برای سلامت و تقویت چشم‌ها نیز بسیار مفید است. سیب‌زمینی شیرین منبع خوب ویتامین D محسوب می‌شود. این ویتامین برای عملکرد خوب غده‌ی تیروئید، دندان‌ها، عصب‌ها، استخوان‌ها، پوست و افزایش انرژی لازم و ضروری است. سیب‌زمینی شیرین سرشار از پتاسیم، منیزیم، منگنز، کلسیم و آهن است. این مواد معدنی برای عملکرد درست بدن و متابولیسم آنزیم‌ها لازم و ضروری هستند با وجود اینکه سیب‌زمینی شیرین کربوهیدرات دارد اما قند خون را در بدن کنترل می‌کند. همچنین این نوع از سیب‌زمینی غنی  از فیبر است به این معنی که سرعت انتشار گلوکز به جریان خون را کم می‌کند. سیب زمینی شیرین برای خانم‌های باردار که نیاز زیادی به اسیدفولیک دارند نیز بسیار مفید است  زیرا  اسیدفولیک به رشد بافت‌های جنینی و رشد سلول‌های آن کمک می‌کند. این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین آ است به همین دلیل می‌تواند با فعال کردن عصب‌ها، قدرت تفکر را بالا ببرد.بنابراین مصرف آن برای کودکان به افزایش هوش کودک کمک می کند. برای مصرف بهتر آن است که ابتدا سیب‌زمینی را به ورقه‌های نازک بریده و با دارچین آن را دودی کنید.

تخم مرغ سومین ماده غذایی

بهتر است روز را با تهیه املت خوشمزه با تخم‌مرغ‌های تازه آغاز کنید. تخم مرغ‌های خانگی منبع غنی از چولاین که باعث گسترش فعالیت مغزی و حافظه می‌شود، هستند و برای کودکان بسیار مفید است. چولاین نوعی ویتامین حلال در آب بوده و جزو گروه ویتامین‌های ب است.مصرف تخم مرغ در نوزادان اهمیت ویژه‌ای دارد. تخم مرغ از ۸ ماهگی در غذای کودک وارد می‌شود. البته تا یکسالگی توصیه متخصصین تغذیه این است که  نوزاد تنها از زرده تخم مرغ استفاده کند و می‌توان یک روز در میان یک زرده کامل را به کودک داد. اما از یکسالگی کودک قادر است یک تخم مرغ کامل را بخورد و از دو سالگی می‌توان روزانه یک تخم مرغ به کودک داد. برای خوراندن تخم مرغ به کودکانی که علاقه چندانی به این ماده غذایی ندارند، مادران می‌توانند با خلاقیت خودشان و ایده گرفتن از مطالب مختلف و متعددی که در شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌شود در طراحی شکل ظاهری و اشتها آور شدن آن تلاش کنند تا بچه‌ها رغبت بیشتری برای خوردن تخم مرغ پیدا کنند. همچنین والدین می‌توانند تخم مرغ را همراه با غذاها یا ترکیبات دیگر به کودک بدهند که بچه نسبت به آنها دافعه نداشته باشند. از خواص مهم تخم مرغ که برای کودکان نقش ویژه‌ای دارند می‌توان به اسید چرب امگا۳  اشاره کرد. این ماده که بسیار مورد توجه است یکی از چربی‌های سالم و مورد نیاز بدن است که در شیر مادر نیز یافت می‌شود و بر رشد مغز کودک در مراحل بعدی زندگی که دیگر از شیر مادر تغذیه نمی‌کند تاثیر دارد. بنابراین خوردن تخم مرغ برای کودکان به جذب امگا ۳ بدن کمک می‌کند.

توت فرنگی و قره قاط نیز جزو چهارمین مواد غذایی مفید و مغذی برای کودکان هستند

می‌توانید با مخلوط کردن این میوه‌ها با ماست، یک دسر خوشمزه برای کودکان تهیه کنید. این میوه‌ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند که ادراک، حافظه و ارتباط ذهنی را در کودک تقویت کرده و باعث رشد فکری و قدرت تمرکز می‌شود.

پنجمین ماده مغذی برای کودکان حبوبات است


حبوباتی چون لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، عدس، لپه و سایر حبوبات منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که باعث خون‌سازی در رگ‌ها و تقویت سلول‌های عصبی و در نهایت منجر به افزایش هوش کودک می‌شوند. می‌توانید از این حبوبات در سالاد، سوپ و یا آش‌های مختلف استفاده کنید.

ششمین ماده ماست می باشد 

 یک پیاله ماست دارای امگا ۳ و دی اچ ای است. امگا ۳ و دی اچ ای مواد بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه است. اگر فرزندتان در زمان رشدش هر روز ماست مصرف کند، تاثیر بسیاری بر روی رشد او دارد

هفتمین ماده مغذی برای کودکان میوه می باشد

 البته میوه ها تاثیر بسزایی در هوش ور رشد فکری و رشد جسمی کودک دارد ولی بعضی میوه ها به نسبت بیش از سایر  میوه‌ها هوش و حافظه ی مغز را افزایش می‌‌دهند،که شامل موارد زیر است: 

 سیب:

سیب یکی از بهترین میوه‌های معجزه آسا است، که هم خاصیت خنثی کردن سم را دارد و هم قدرت غذایی. به علت داشتن مواد قلیایی، اسید اوریک را حل می‌کند. به علت داشتن فسفر ، تقویت‌کننده اعصاب و مغز است. سیب به علت دارا بودن ویتامین‌های A  ، B و C  و املاح سودمندی مانند کلسیم ، فسفر، منیزیم ، آهن، پتاسیم و سدیم  برای همه‌ی سنین به خصوص کودکان مفید می‌باشد. خوردن سیب موجب نشاط، شادی، تقویت حافظه و سلسله‌ی اعصاب می‌گردد.سیب قرمز بیشتر از سیب سفید مفید است؛ البته به شرطی که تازه باشد.

انگور

انگور دارای پتاسیم است که موجب احساس شادی می‌شود. از طرف دیگر حاوی فسفات زیادی است که غذای مغز و سلسله‌ی اعصاب می‌باشد و  باعث ازدیاد هوش و حافظه می‌گردد.انگور به علت داشتن منگنز، عامل رشد نیز محسوب می‌شود، چهره را روشن می‌کند و غذای مناسبی برای سلسله‌ی اعصاب به شمار می‌رود. این میوه‌ی خوشمزه باعث تقویت نیروی عضلانی می‌گردد. انگور، ذهن را فعال و عضلات را قوی می‌سازد. خواص رادیو اکتیو دارد و از سقط جنین جلوگیری می‌کند.

انار:

انار میوه ای است که اغلب به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالا به ” سوپر فود ” معروف می باشد. این میوه اصالتا بومی ایران می باشد. انار غنی از ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه ویتامین C می باشد. این ویتامین جزو آنتی اکسیدان های قوی بوده که در کمک به دفع رادیکال های آزاد از بدن موثر است و ویتامین C همچنین به بهبود زخم ها، سلامت لثه و تولید کلاژن و الاستین کمک می کند. این ویتامین همچنین باعث افزایش جذب آهن می شود. این میوه حاوی میزان بالایی فیبر، پتاسیم، آهن و فولات یا ویتامین محلول در آب B9 است ویتامین B9 موجود در انار در کمک به رشد سالم سلول های قرمز خون و بهبود جریان خون موثر است. روش های مختلفی برای مصرف دانه های انار برای کودکان وجود دارد. اضافه کردن دانه های این میوه به ماست و سالاد باعث خوش طعم شدن این مواد غذایی می شود. همچنین می توانید از آب انار به صورت جداگانه استفاده کرد. آب انار، در حفظ تعادل مایعات بدن به خصوص خون، نقش مهمی دارد؛ چون املاح آب انار با مواد آلی ترکیب شده، زود جذب می‌شود و در بیماری راشیتیسم، کم‌خونی ، ضعف اعصاب و تقویت عمومی بدن بسیار موثر است.

انجیر:

انجیر به علت داشتن کلسیم و فسفر فراوان سبب رویش استخوان‌ها و رشد کودکان می‌گردد. ویتامین‌های آن موجب تقویت چشم می‌گردد. عناصر موجود در آن باعث تعادل اعمال حیاتی بین اندام‌ها و بدن می‌شود.انجیر منبع تولید انرژی است. انجیر خشک قدرت غذایی فراوانی دارد. هم‌چنین انجیر، مقوی مغز و اعصاب است.

انبه :

 این میوه  در تقویت حافظه بسیار مفید است. با این که میوه چرب است و دارای بافت های چربی است اما باعث می شود که گردش خون تسریع یابد. هنگامی که گردش خون سریع تر شود باعث می شود خون بیشتری به مغز برسد و نهایتا منجر به تقویت حافظه می گردد. البته نکته ای که در مصرف انبه باید مورد توجه قرار دهید این است که انبه در کشور ما تولید نمی شود و از کشور های دیگر وارد می شود باید حتما در خرید این میوه مفید دقت کنید که پوست آن سالم باشد و بدون ترک باشد و همچنین توجه داشته باشید که روی سطح پوست آن لکه سیاه نباشد .قبل از استفاده سطح پوست انبه را با محلول ضد عفونی کننده میوه و سبزیجات و یا با مایع ظرفشویی شستشو دهید

زردآلو:

 بهترین خوراک اعصاب است. توصیه می‌شود کسانی که اهل مطالعه و تفکر هستند از این میوه استفاده کنند. این میوه بیشتر از سایر میوه‌ها حاوی ویتامین A است و همین امر باعث تقویت بینایی چشم ها می‌شود. طول عمر سلول‌ها را زیاد کرده و توانایی فعالیت را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه موجب افزایش طول عمر می‌گرد.

خرما :

یکی از میوه‌هایی است که مقدار فسفر و کلسیم آن به مقدار فسفر و کلسیمی است که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد. فسفر خرما سلول‌های عصبی را سرزنده نگه می‌‌دارد، و این ماده‌ی حیاتی، درمان موثری برای تمام کمبودهای بدن و تقویت کننده‌ی اعمال فکری و مغز می‌باشد.

پرتقال:

پرتقال به سبب داشتن مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر، برای کودکان اشتها آور بوده و باعث رشد و نمو آنان می شود و در فعالیت سوخت و ساز سلول های بدنشان موثر است. پرتقال سرشار از ویتامین C است. املاح آن از رقیق شدن خون جلوگیری می‌کند. برای آرامش اعصاب و تقویت ذهن موثر است. هم‌چنین ضد افسردگی و رنج روحی می‌باشد. مصرف پرتقال از خستگی فکری و جسمی جلوگیری می‌کند و باعث تقویت حافظه می‌گردد.پرتقال سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که برای رشد و سلامت کودک بسیار مفید است. فقط یک قاچ پرتقال می تواند ۹۰% نیاز روزانه ویتامین C کودک را تامین کند و این در حالی است که پلی فنول موجود در پرتقال سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند تا کودک را از بیماری ها و عفونت ها دور کند.بیشتر غذاهایی که کودکان می خورند دارای فیبرهای رژیمی است. بنابراین ممکن است کودک شما دچار یبوست شود. خوردن پرتقال یکی از موثرترین راه حل ها برای پیشگیری و درمان یبوست های در اثر فیبرهای رژیمی است. می توانید در سالاد  کودک کمی پرتقال اضافه کنید تا مشکل یبوست او را درمان کنید.پرتقال همچنین در تویت بینایی کودک بسیار موثر است.

شاه‌توت:

شاتوت دارای مقدار فراوانی ویتامین B کمپلکس از گروه ویتامین ‌ها و نیز ویتامین K است. این نوع توت حاوی مقدار بسیار خوبی از ویتامین B۶، نیاسین، ریبوفلاوین و اسیدفولیک است. این ویتامین‌‌ها دارای وظایف مشترکی بوده و به بدن در سوخت و ساز کربوهیدرات ‌ها، پروتئین‌‌ها و چربی ‌ها کمک می‌‌کنند.وجود این مواد مغذی و نقش هم‌افزایی این مواد مغذی بر یکدیگر سبب شده است تا این میوه به‌ عنوان منبعی خوب برای تامین نیاز روزانه به ریزمغذی ‌های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.شاه‌توت تقویت کننده مغز  است و برای کودکان بسیار مفید است. در ضمن کمبود املاح معدنی و ویتامین‌های A و CC با مصرف آن جبران می‌گردد.شاتوت به علت دارا بودن ویتامین‌های «آ-A» و «ث-C» در رفع خستگی ناشی از فعالیتهای فکری مفید است

موز:

موز یک میوه‌ی مغذی است که طبیعت آن معتدل و ملین بوده، مقوی و چاق کننده است. موز، سرشار از پتاسیم است و نیز حاوی ویتامین‌های A، C، B و ۸۰۰ درصد قند و املاح معدنی مفید برای بدن است؛ خون ساز بوده و بدن را قوی می‌کند.موز لاغری غیرطبیعی را از بین می‌برد. موز دارای فلزاتی مانند آهن، فسفر ، منیزیم، پتاسیم، سدیم و روی می‌باشد. موز باعث افزایش قدرت تفکر می گردد.