جلوتراز کووید۱۹حرکت کنیم

انتشارات علم وفناوری شانگهای
نویسنده:جآنگ ون هونگ؛ استادتمام دانشگاه فو دن شانگهای؛رئیس کارگروه ویژه مقابله باکووید۱۹درشانگهای

 

سازمان بهداشت جهانی از این ویروس به عنوانncov-2019یادکرده است. nبه معنی جدیدوcovبه معنی ویروس تاجی است. به طورکلی این ویروس نیزشبیه سندروم حادتنفسی که سارس(SARS)نامیده میشود؛اما به هیچ وجه یکسان نیستند.

نمای کلی ویروس:سازمان بهداشت جهانی از این ویروس به عنوان ۲۰۱۹-nCov یادکرده است. که درآن n سرواژه کلمه New به معنی جدید وcov سرواژه کلمات CoronaVirus Disease به معنی ویروس تاجی است. بطورکلی این ویروس نیزشبیه سندروم حادتنفسی که سارس(SARS) نامیده میشوداست. اما به هیچ وجه یکسان نیستند.

منشاءآلودگی:منشاء و منبع آلودگی که تاکنون مشاهده شده است؛ عمدتا بیماران مبتلا به ویروس کووید۱۹هستند. اما لازم است بدانید که فرد ناقل بدون علامت بیماری نیزمیتواند منبع باشد.

راه های انتقال:این ویروس میتواند ازشخصی به شخص دیگر منتقل شود. شیوع ازطریق ترشحات مجرای تنفسی و تماس(باسطوح ویافردبافرد) ازمهمترین عوامل انتقال ویروس اند. همچنین انتقال از راه ذرات هوا نیز یکی دیگر از راههای انتقال این ویروس است.

افرادمستعد:این ویروس به طورکلی درتجمعات به راحتی منتقل میشود. عوارض ابتلاء به بیماری درافرادمسن ومبتلایان به بیماری های مزمن شدیدتر است. کودکان ونوزادان نیز در خطر ابتلاء هستند.

دوره نهفتگی:از۱تا۱۴روز؛بیشتر۳تا۷روز.

علائم‌بیماری:این بیماری عمدتاً باتب؛ خستگی وسرفه‌ی خشک بروز می یابد. تعدادکمی از بیماران نیزعلائمی مانند گرفتگی بینی؛ آبریزش بینی و اسهال دارند. همچنین دربرخی از بیماران فقط تب و خستگی خفیف(وغیره) بروز پیدا می کند. بیمارانی که این علائم در آنها شدت می یابد پس ازگذشت یک هفته دچارمشکل تنفسی میشوند.

درمان:داروهای موثردرحال تولید هستند؛ ولی تاکنون روش موثری برای مقابله ویروس تاییدنشده است.

قرنطینه خانگی:هدف از قرنطینه خانگی؛ قرنطینه جسمی و فیزیکی؛ ممانعت از توقف و رفت وآمد در جامعه؛ جلوگیری از بروز مبتلایان نسل دوم وسوم است. مادامی که شمارزیادی ناقل بدون عوارض یا بیماربالقوه وجودداشته باشد؛ قرنطینه خانگی بعنوان یک انتخاب مهم میتواند راه حل مشکلی باشد که نهادهای درمانی نمیتوانند آن را حل کنند. در صورت بروز هرگونه عوارضی باید برای تشخیص و درمان به بیمارستان مراجعه کرد.

دراین مدت میتوانید از فعالیت در رسانه های اجتماعی؛ پخت و پز؛ کتاب خواندن؛ نوشیدن چای و سایرفعالیت های غنی کننده اوقات فراغت استفاده کنید. این امر کمک شایانی مینماید تا کووید۱۹توانایی گسترش خود را ازدست داده و ازبین برود.

محیط قرنطینه:

  • فردقرنطینه شده باید دراتاق جداگانه باتهویه مناسب زندگی کند. ازتهویه مناسب مناطق مشترک منزل مانند آشپزخانه؛حمام و غیره اطمینان حاصل شود(بازبودن پنجره ها).
  • اعضای خانواده باید در اتاق مجزا زندگی کنند. اگرشرایط انجام این کار وجود ندارد؛ باید فاصله بیشتر از یک متر را بافرد قرنطینه شده حفظ کنند.
  • محدوده فعالیت فرد قرنطینه شده و محدوده مشترک باسایراعضای خانواده بابیمار را باید به حداقل رسانده؛ به ویژه از صرف غذا کنار فرد خودداری شود.
  • نباید لوازمی مانند مسواک؛ حوله؛ کاردوچنگال؛سرویس بهداشتس؛ملحغه و … بافرد قرنطینه شده به اشتراک گذاشته شود.
  • ازملاقات فردقرنطینه شده پرهیزگردد.

 

پرستار بیمار:

  • تعیین یک فردسالم و فاقد بیماری مزمن برای پرستاری از فرد قرنطینه شده.
  • پرستار باید هنگام حضوردراتاق قرنطینه شده ماسک بزند.
  • پرستار پس از تماس مستقیم با فردقرنطینه شده یا ورود به اتاق قرنطینه؛ لزوما باید بهداشت دست های خود را رعایت کند.

 

ویروس زدایی:

  • هرروز با استفاده از موادضدعفونی کننده حاوی کلر لوازم اتاق خواب و روشویی دستشویی را ضدعفونی کنید.
  • برای جلوگیری از آلودگی البسه؛ لباس و رختخواب فرد قرنطینه شده را با آب گرم ۶۰تا۹۰درجه سانتیگراد و موادشوینده خانگی بصورت جداگانه بشویید.برای انجام این کار حتما از دستکش استفاده شود و قبل و بعداز آن دست ها به خوبی شسته شود.

ترشحات وفضولات:

  • ترشحات تنفسی: هنگام عطسه وسرفه؛ همه افراد باید از ماسک پزشکی یا دستمال کاغذی یا آستین لباس خود برای پوشاندن دهان و بینی استفاده کنند. بعداز عطسه و سرفه دست های خود را بشویید. دستمالی که مستقیما جلوی دهان وبینی گرفته شده را دور بیندازید یا اگر قابل شست شو میباشدبه خوبی شسته شود.
  • فصولات: هنگام تماس با دهان؛ترشحات تنفسی؛ ادرار یامدفوع فرد قرنطینه شده باید از دستکش یکبارمصرف استفاده شود. فضولات فرد قرنطینه شده باید از دستکش یکبار مصرف استفاده شود. فضولات فرد قرنطینه شده باید در کیسه ای جداگانه گذاشته و درب کیسه گره زده شود و به سطل زباله جداگانه انداخته شود. هنگام کشیدن سیفون وشستشوی سرویس بهداشتی درب آن را حتما ببندیم.
  • اشیاء آلوده: لوازم آلوده شده مانند دستکش؛دستمال کاغذی وماسک ها باید دراتاق بیمار جمع شوند؛ علامت گذاری شده و جداگانه دو ریخته شوند.
  • ظروف غذاخوری: ظروف غذاخوری فرد قرنطینه شده باید علامتگذاری شود.نیازی به دور ریختن ظروف مورد استفاده نیست و کافیست بعداز استفاده با آب و موادشوینده شسته شود.
  • استانداردهای خروج از قرنطینه:
    • اگر بعداز۱۴روز علایمی از بیماری فرد قرنطینه شده مشاهده نشد؛ فرد میتواند منطقه قرنطینه را ترک کند.
    • درصورت وجود علایم مرتبط با بیماری باید به پزشک مراجعه کند.

 

ماسک:

  • چه زمانی باید از ماسک استفاده شود: توصیه میشود هنگام ملاقات مردم؛ رفتن به یک مکان عمومی؛ ورود به مکان های شلوغ یا سرپوشیده؛ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و غیره ماسک بپوشید.
    • استفاده نکردن از ماسک: در مکان های شخصی یا فردی میتوان از ماسک استفاده نکرد.

 

ازچه ماسکی باید استفاده شود؟:

  • برای عموم مردم(بجز کادر پزشکی وکادر درگیربا بحران) توصیه میشود ماسک پزشکی یکبارمصرف استفاده کنند.
  • برای کارمندان در مکان های پرجمعیت مانند بیمارستان ها؛ فرودگاهها؛ ایستگاههای قطار؛ متروها؛ اتوبوس های عمومی؛ هواپیماها؛ قطارها؛ سوپرمارکت ها؛ رستوران ها و غیره و همچنین اعضای ارگان هایی همچون پلیس؛ نیروهای امنیتی؛ پیک ها و … همین طور افرادی که در خانه دارای بیمار قرنطینه شده هستند توصیه میشود از ماسک های جراحی پزشکی یا ماسک های محافظ ذرات مطابق با استانداردهای KN95/N95 وبالاتر استفاده کنند.
    • ماسک های کاغذی؛ ماسک های کربن فعال؛ ماسک های پنبه ای و ماسک های اسفنجی برای استفاده این افراد توصیه نمی شود.

 

استفاده‌درست‌ازماسک‌چگونه‌است؟

  1. گیره ماسک روی بینی قرارگرفته و لایه های ماسک به بیرون یا به سمت پایین تا میشوند.
  2. لابه های تا شده را برای پوشاندن دهان؛بینی؛فک بالا و پایین باز میشوند.
  3. نوک دو انگشت خود را درامتداد نوارفلزی پل بینی از وسط به طرفین و آرامی به سمت داخل فشاردهید تا جایی که نزدیک به پل بینی شود.
  4. ماسک را بصورت صحیح مرتب کنید تا ناحیه اطراف ماسک کاملا بصورت بچسبد.
    • ماسک پزشکی استاندارد۳لایه دارد؛ لایه بیرونی دارای لایه مسدود کننده آب برای جلوگیری از ورودقطرات به ماسک است. لایه میانی دارای یک لایه فیلتر است؛ از لایه داخلی در نزدیک بینی و دهان برای جذب رطوبت استفاده میشود.

آیا میتوان از ماسک فیلتردار استفاده نمود؟

بله عموم مردم میتوانند از ماسک فیلتردار استفاده کنند چراکه زدن این نوع ماسک میتواند از استفاده کننده آن محافظت کند.

خیر افراد مضنون یا مبتلایان به این بیماری نباید از ماسک فیلتردار استفاده کنند؛ به این دلیل که فیلتر نمیتواند از پخش قطرات تنفسی به سمت بیرون جلوگیری کند.

 

 

چه مدت میتوان از ماسک استفاده کرد؟آیا حتما بایدازماسک یکبارمصرف استفاده شود؟

دررابطه با عموم مردم؛ در شرایطی که بافرد مبتلا یا مشکوک به بیماری تماسی نداشته اید؛ میتوان با توجه به میزان پاکیزگی ماسک مدت زمان مصرف را به اندازه مناسب افزایش داد و با درنظر گرفتن شرایط دوباره از آن استفاده نمود. حتما باید به استفاده شخصی از ماسک توجه شود و پیش از ماسک زدن نیز براساس قواعد دستها شسته شده و در هنگام استفاده نیز از تماس با سطح داخلی ماسک خودداری گردد.

هرزمانی که ماسک به وسیله قطرات سرفه یا عطسه یا دیگر اشیاء آلوده؛ آلوده گردید یا هنگامی که ماسک دچار تغییر شکل؛ آسیب یا بوی خاص گردید حتما باید به سرعت تعویض گردد.

 

 

ماسکی که چندبارمصرف شده راچگونه نگهداری کنیم؟

اگرنیازبه استفاده چندباره ازماسک هست؛ میتوان آن را درمحل پاکیزه؛خشک و دارای تهویه هوای مطبوع آویزان کرد یا درپاکت کاغذی تمیز که امکان عبور هوا را دارد قرار دارد.لازم است ماسک به طورجداگانه نگهداری شود. ازتماس با یکدیگر اجتناب گردد و استفاده کننده هرماسک مشخص باشد. ماسک محافظتی استاندارد مصرف پزشکی را نمیتوان شست و همچنین از مایع ضدعفونی کننده یا حرارت دهی و دیگر روش ها نیز نمیتوان استفاده کرد. در ارتباط با سایر ماسک های غیرپزشکی مطابق دفترچه راهنمای ماسک عمل شود.

 

 

چگونه ماسک مصرف شده را دوربیاندازیم؟

ماسک مورد استفاده توسط افراد عادی؛ ریسک پخش کردن ویروس کرونای جدید را ندارد؛ بعداز استفاده آن را داخل کیسه‌ی پلاستیکی گذاشته؛ درب کیسه رابسته و براساس دستورات دسته بندی زباله های زیستی عمل شود.

ماسک استفاده شده توسط افراد مشکوک به بیماری و پرسنل مراقبت و پرستاری از آنان مانند زباله های بیمارستانی جمع آوری و رسیدگی میشود. پس از دور انداختن ماسک دست ها باید شسته شود.

 

 

افرادباردار و کودکان چگونه ماسک انتخاب کنند؟

بانوان باردار در پوشیدن ماسک محافظتی باید با درنظر گرفتن و توجه به شرایط خود محصولی که از راحتی نسبی برخوردار باشد انتخاب کنند.

کودکانی که درمرحله‌ی رشد و نموهستند و شکل صورتشان کوچک است باید از ماسک محافظتی کودکان استفاده کنند.

 

 

سالمندان و بیمارانی که باماسک زدن احساس ناراحتی میکنند؛ چه کنند؟

سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های قلبی؛ریوی وسایر بیماری های مزمن؛ پس از ماسک زدن ممکن است احساس ناراحتی کنند؛ حتی ممکن است بیماری قبلی شدت پذیرد؛ این افراد باید از پزشک متخصص راهنمایی بگیرند.

 

 

درزندگی روزمره آیا نیاز به پوشیدن دستکش میباشد؟

لازم نیست :عموم مردم در زندگی روزانه فقط کافیست تا بطور مرتب دستها را بشویند.

لازم است: پرسنل پرستاری و درمان؛ افراد دارای تماس نزدیک؛ پرسنل امورحمل و نقل و دیگر کارکنان محل های پررفت وآمد و شلوغ بایستی بمنظور کاهش ریسک انتقال از طریق تماس از دستکش استفاده کنند. اما استفاده از دستکش جایگزین بهداشت دست ها نمیشود و همچنان باید دست ها را بطور مرتب شست.

 

 

درزندگی روزمره آیا نیاز به زدن عینک محافظ میباشد؟

خیر؛ در زندگی و کار عادی؛ رسیدگی به بهداشت دست ها کافیست؛ اگر دستان مرتبا شسته شوند و خصوصا چشمان با دستان آلوده لمس نداشته باشند نیازی به زدن عینک محافظ نمیباشد.

 

 

روش های ضدعفونی و ویروس زدایی کدامند؟

براساس «طرح تشخیص و درمان ذات الریه ناشی از کووید۱۹(نسخه‌ی پنجم آزمایشی)»[منتشرشده در چین]؛ ویروس نسبت به اشعه ماوراء بنفش و گرما حساس است. ۳۰دقیقه دمای ۵۶درجه سانتی گراد؛ دی اتیل اتر؛ اتانول(الکل)۷۵درصد؛موادضدعفونی کننده دارای کلر؛پراستیک اسید وکلروفرم وسایرحلال های چربی همگی میتوانند بطور موثر ویروس را نابود کنند. کلرهگزیدین نمیتواند بطور موثر ویروس را غیرفعال کند.

به دلیل اینکه در حال حاضر تاثیرگذاری روش های ضدعفونی دیگرنسبت به غیرفعالسازی ویروس کرونای جدید مشخص نشده است روش های دیگر ضدعفونی استفاده در ویروس زدایی کرونای جدید توصیه نمیشود.

 

 

روش های ضدعفونی و ویروس زدایی قابل اجرا درخانه کدامند؟

ضدعفونی پوست: پوست را میتوان با مالیدن الکل روی آن یا غوطه ور کردن پوست در الکل ضدعفونی کرد.

ضدعفونی محیط خانه: میتوان با استفاده از الکل ضدعفونی یا موارد ضدعفونی کننده دارای کلر سطوح اشیا را پاک کرد.

باید به ماده موثر مواد ضدعفونی کننده وشیوه استفاده بی خطراز آن توجه شود:

  1. الکل ماده ای قابل اشتعال است. برای ضدعفونی؛ الکل را در مساحت زیاد اسپری نکنید در غیر این صورت غلظت اتانول در هوا ممکن است باعث آتش سوزی شود.
  2. درهنگام استفاده از مواد ضدعفونی کننده حاوی کلر به نسبت های رقیق سازی و غیره توجه کنید؛ به خصوص از مخلوط کردن با سایر ضدعفونی کننده خودداری کنید. زیرا ممکن است مقدار زیادی گاز سمی تولید کند. برای جلوگیری از این امر؛ مطابق با دفترچه راهنمای محصول از آن استفاده کنید.
  3. مواد مقاوم در برابر حرارت : این وسایل را میتوان با جوشاندن به مدت ۱۵دقیقه ضدعفونی کرد.

 

چه زمانی دست های خود رابشوییم؟

پس از بازگشت از یک مکان عمومی؛ پس ازلمس لوازم عمومی؛پس از عطسه یاسرفه؛ پس از در آوردن ماسک؛ قبل و بعدار خوردن غذا؛ پس از لمس اشیاء آلوده.

باچه موادی دست خود را بشوییم؟

با مایع دستشویی؛ آب جاری و صابون؛ بامایع های ضدعفونی کننده دست حاوی الکل.

دست ها را چگونه باید شست؟

  1. دست ها زیرجریان آب خیس شوند.
  2. مقدارمناسبی مایع دستشویی یا صابون را به صورت یکسان به کف؛ پشت؛ انگشتان و قسمت داخلی آن مالیده شود.
  3. دست ها با دقت به مدت ۱۵ثانیه به صورت زیربه هم مالیده شود.
    • مالیدن کف دست ها و زیرانگشتان دودست به یکدیگر.
    • کف دست ها را به صورتی که انگشتان دست از میان یکدیگر رد شوند به هم بمالید.
    • انگشتان یکی از دستها را به داخل جمع کرده؛ پشت انگشت ها را به داخل دست دیگر بمالید.
    • مالش گردشی شصت یک دست در کف دست دیگر و بالعکس.
    • مالش مدور و رفت و برگشتی با انگشتان بسته یک دست روی کف دست دیگر و بالعکس.
  4. دست ها را زیر آب شستشو دهید.
  5. دست ها را بادستمال یا حوله تمیزپاک کنید.

آداب سرفه

درهنگام سرفه یا عطسه؛ با آرنج یا دستمال جلو بینی و دهان خود را بپوشانید.هرگز بادست جلوی دهان و بینی خود را نگیرید.

سرفه و عطسه میتواند ویروس های زیادی را آزاد کند. در صورتی که سریعا دست ها شسته نشود؛ باعث آلودگی مکانهایی مانند دستگیره درها؛ دکمه های آسانسور؛ نرده ها و صندلی ها و اشیاء دیگر خواهد شد. در این زمان؛ اگر کسی این قسمت های آلوده را لمس کرده و دستان خود را نشوید با تماس دست آلوده با دهان؛ چشم ها و بینی و ….؛ ویروس از طریق دست ها پخش خواهد شد.

اما با پوشاندن صورت و بینی با استفاده از آرنج؛ ویروس روی سطح لباس پاشیده میشود و سطح اعضای بدن را آلوده نمی کند. درنتیجه اکیدا پیشنهاد میشود به آداب سرفه کردن توجه شود. در عین حال تا قبل از شستن دست نباید سایر اعضای بدن خود را لمس کنید؛ به ویژه دهان؛ چشم؛ بینی و دیگر عضوهای دارای مخاط.

آسانسور

پیشنهاد می‌شود هنگام سوار‌شدن به آسانسور ماسک بزنید. از آنجا که ممکن است دکمه‌های آسانسور به ویروس آلوده باشند، برای لمس دکمه آسانسور بهتر است که مستقیما از انگشت دست استفاده نشود. اگر با انگشت دکمه آسانسور را لمس کردید، از لمس دیگر اعضای بدن خودداری کرده و به محض پیاده‌شدن از آسانسور دست‌هایتان را بشویید.

اگر می‌توانید دفعات استفاده از آسانسور را کاهش داده و برای تردد بین طبقات تا حد ممکن از پله استفاده کنید؛ اما در مناطقی که بیماری شیوع زیادی ندارد و خطر ابتلا پایین است، نباید مضطرب بود، کافی است ماسک زد و فوری دست‌ها را شست.

درحال تکمیل و بروزرسانی….